НАЧАЛО ВТОРОЙ ВОЛНЫ ХРИСТИАНИЗАЦИИ АКСУМА: "ГЕДЛЕ ЦАДКАН" И СИРИЙСКИЕ βοσκοί
НАЧАЛО ВТОРОЙ ВОЛНЫ ХРИСТИАНИЗАЦИИ АКСУМА: "ГЕДЛЕ ЦАДКАН" И СИРИЙСКИЕ βοσκοί
Аннотация
Код статьи
S0321-03910000392-7-1
Тип публикации
Статья
Статус публикации
Опубликовано
Выпуск
Страницы
181-198
Аннотация
The Christianization of the Late Antique Axoum in Ethiopia is still a widely debated area of research. Much attention has been drawn to the highly legendary dossier of Aedesius-Frumentios. However, no solid ground underlying this story by Rufinus could be seen up to the present time. The second evangelization is also quite poorly depicted in the sources. The Ethiopic Gädlä cadqan is a hagiographic text which tells the story of the first group of the Syriacmonks arriving from the Roman Empire. In the article the meager data of Gädlä cadqan are compared to what we know about the Syrian monophysite migration to Eastern countries following repressive measures taken by Emperor Justin. The author points to the ascetical behaviour of the Righteous (cadqan) which is parallel to the βοσκοι-asceticism attested in v Greek sources. The grazers (βοσκοι) practiced the same type of diet and self-mortification as vthe Ethiopic enlighteners. The role of these first Syriac immigrants is quite important: they established a path to Axoum as a way of missionary flight outside the Empire. The Nine Saints were the next group of Syrians marching in their footsteps later in the 6th century AD.
Классификатор
Дата публикации
01.01.2009
Всего подписок
2
Всего просмотров
473
Оценка читателей
0.0 (0 голосов)
Цитировать   Скачать pdf Скачать JATS

Библиография



Дополнительные библиографические источники и материалы

  1. Берзина С.Я. Египтяне и мероиты в IV в. н.э.//Вестник ПСТГУ. III. Филология. 2007. 1(7). С. 33-41.
  2. Болотов В. Лекции по истории древней церкви. СПб., 1917 (19912). С. 343.
  3. Бухарин М. Перипл Эритрейского моря. М., 2007. С. 73.
  4. Дополнительные фрагменты: Schneider R. Une page de gadla Sâdqân//Annales d'Ethiopie. 1963. 5. P.-179.
  5. Дьяконов А.П. Иоанн Эфесский и его церковно-исторические труды. СПб., 1908 (20062).
  6. Евагрий Схоластик. Церковная история, I. 21 (Evagrius Scholasticus Historia ecclesiastica)//PG. T. 86. Col. 2480B.
  7. Житие Иакова включено в агиографический сборник Иоанна: John of Ephesos. Lives of Eastern Saints/Ed. E.W. Brooks. Fasc. 4. Tournhout, 1951 (Patrologia Orientalis. 18). P. 514-526.
  8. Иванов С.А. Византийское миссионерство. М., 2003. С. 75-82.
  9. Кобищанов Ю.М. Аксум. М., 1966. Brakmann H. Die Entwurzelung der Kirche im spätantiken Reich von Aksum. Bonn, 1994.
  10. Леклан Ж. Нубия и Эфиопия от доисторического периода до XII в.//История Тропической Африки. М., 1984. С. 112-138.
  11. Лурье B.M. Из Иерусалима в Аксум через храм Соломона: архаичные предания о Сионе и Ковчеге Завета в составе Кебра Негест и их трансляция через Константинополь//ХВ. 2000. 2/VIII. С. 137-208.
  12. Метцгер Б. Ранние переводы Нового Завета. М., 2004. С. 234.
  13. Муравьев А. «Ромейские святые»: сирийские проповедники Гарима, Йемата и Афцэ із эфиопском Аксуме//ВИЛИ. Т. 3. М., 2006. С. 187-200.
  14. Селезнев H. Ассирийская церковь Востока. Исторический очерк. М., 2001.
  15. Тураев Б.А. Абиссинские хроники XIV-XVI вв. М.-Л., 1936. С. 56-82.
  16. Французов С. Абраха//ПБЭ. Т. I. 2001. С. 49-50.
  17. Французов С. Что значит имя? (О происхождении и значении имени Абраха)//ХВ. 2000. 2/VIII. С. 102-114.
  18. Фридман И.А. К вопросу о богословско-исторической концепции эфиопской «Славы царей»//Вестник ПСТГУ. Серия филология. 2007. III:1(7). С. 107-113. 1963.
  19. Abouzayd S. Ihidayutha. A Study of the Life in Singleness in the Syrian Orient. From Ignatius of Antioch to Chalcedon 451 A.D. Oxf., 1993. P. 235-256.
  20. Allen P. Evagrius Scolasticus. Melbourne, 1988. P. 92.
  21. Altheim F., Stihel R. Christentum am Roten Meer. Bd 1. B.-N.Y., 1981. P. 432-460.
  22. Ashbrook-Harvey S. Asceticism and Society in Crisis: John of Ephesus and the «Lives of the Eastern Saints». Berkeley, 1990.
  23. Athanasii Apologeticus ad Constantium. 29 (Athanase d'Alexandrie. Deux apologies: A l'empereur Constance. Pour sa fuite/Ed. J.M. Szymusiak. P., 1987. P. 152, 16 (SC 56bis)).
  24. Beaucamp J., Briquel-Chatonnet F., Robin C.J. La persécution des chrétiens de Nagrân et la chronologie Himyarite//Aram. 1999-2000. 1112. P. 15-83.
  25. Brakmann. Die Einwurzelung. S. 52-67.
  26. Brock S. Christians in the Sassanid Empire: Case of Divided Loyalties//Syriac Perspectives on Late Antiquity. VI. L., 1984. P. 1-19.
  27. Conti Rossini C. Ricrordi di un soggiorno in Eritrea. Asmara, 1903. P. 9-22.
  28. Crone P. Meccan Trade and the Rise of Islam. Princeton, 1987.
  29. Dombrowski B.W.W., Dombrowski F.A. Frumentius/Abbä Salämä. Zu den Nachrichten über die Anfänge des Christentums in Äthiopien//OC. 1984. 68. S. 114-169.
  30. Draguet R. Julien d'Halicarnasse et sa controverse avec Sevâre d'Antioche sur l'incor-ruptibilité deu corps du Christ. Louvain, 1924. P. 5-9.
  31. Drewes A.J. Inscriptions de l'Éthiopie antique. Leiden, 1962. Р. 97-100.
  32. Esbroeck M. van. La Dormition chez les Coptes//Actes du IVe Congres Copte/Ed. K. Rassart-Debergh, J. Ries. T. 2. Louvain-la-Neuve, 1992. P. 436-445. Рус. пер.:http://portal-credo.ru/site/in->dex.php?act=lib&id=113.
  33. Fontes Historiae Nubiorum. Vol. III/Ed. T. Eide, T. Hägg, R.H. Pierce, L. Török. Bergen, 1998. p. 845.
  34. Frend W. The Rise of the Monophysite Movement. Chapters in the History of the Church in the Fifth and Sixth Centuries. Cambr., 1972.
  35. Ginkel J.J. van. John of Ephesus. A Monophysite Historian in Sixth-Century Byzantium. Groningen, 1995.
  36. Hable Selassie S. Ancient and Medieval Ethiopian History to 1270. Addis Abäba, 1972. P. 115-121.
  37. Halle G. A New Look at Some Dates of Early Ethiopian History//Le Muséon. 1982. 95. P. 311-322.
  38. Hermiae Sozomeni Historia ecclesiastica. VI. 33.2 (Sozomenus Hermeas. Kirchengeschichte/Hrsg. von G.C. Hansen. B., 1960. S. 455.
  39. Histoire des moines en Egypte/Éd. critique du texte grec et trad. annotée de A. Festugière. Bruxelles, 1961 (Subsidia hagiographica. 34, 53). P. 2 (de abba Hor).
  40. Historia Ecclesiastica Zachariae Rhetori vulgo adscripta/Ed. E.W. Brooks. Louvain, 1924. P. 241.
  41. Honigmann E. Évêques et évêchés monophysites d'Asie antérieure au VIe siècle. Louvain, 1951 (CSCO. 127). P. III.
  42. Honigmann E. Juvenal of Jerusalem//Dumbarton Oaks Papers. 1950. 5. P. 209-279.
  43. Johannes Moschus. Pratum spirituale. 21//PG. T. 87. Col. 2868B.
  44. Johanni Ephesini historiae ecclesiasticae paers tertia/Ed. E.W. Brooks. Louvain, 1952 (CSCO. 105). P. 113.
  45. John of Ephesus. Third Part of the Ecclesiastical History/Ed. W. Cureton. Oxf., 1853.
  46. Labourt J. Le christianisme dans l'empire perse sous la dynastie Sassanide (224-632). P.,1904.
  47. Le Synaxaire éithiopien. Mois de Hamlê/Publié par I. Guidi. Patrologia Orientalis. T. 7. Fasc. 3. P., 1907. P. 427-429.
  48. LeCoz R. Histoire de l'Église d'Orient. Chrétiens d'Irak, d'Iran et de Turquie. P., 1995. P. 37.
  49. Leontios de Neapolis. Vie de Symeon le Fou et Vie de Jean de Chypre/Ed. A.-J. Fes Kebra Nagast. Die Herrlichkeit der Könige/Hrsg. C. Bezold. München, 1905. S. 170а (эфиопской пагинации).
  50. Muraviev A. Die plerophorische Wurzeln der Konziliengeschichte von Sawiros ibn al-Moqaffa', des Bischofes der 9. Jhd//Pre-Actes du XX Congrès des byzantinistes. Communications libres. P., 2001. P. 271-272.
  51. Raineri O. «Gadla Sadqan» o «Vita dei Giusti». Missionari dell'Etiopia nel sesto secolo//Nicolaus. 1978. 6. P. 145-163.
  52. Raineri O. «Vita dei Giusti» missionari dell'Etiopia nel sesto secolo: varianti e inno//Ephemerides carmeliticae. 1980. 31. P. 377-414.
  53. Rufini Tyrannii Aquileiensis Historia ecclesiastica. II 5, 14//Patrologia Latina. Т. 21. Col. 0478C-0480.
  54. Ryckmans J. La persécution des chrétiens himyarites au sixième siècle//Publications de l'Institut historique et archéologique néerlandais de Stamboul. 1956. I. P. 22-24.
  55. Ryden L. Das Leben des heiligen Narren Symeon von Leontius von Neapolis. Uppsala, tugière en collaboration avec L. Ryden. P., 1974.
  56. Schulz-Flügel E. Tyriannius Rufinus «Historia monachorum, sive De vita sanctorum patrum». B.-N.Y, 1990.
  57. Shahîd I. The Kebra Nagast in the Light of Recent Research//Le Muséon. 1976. 89. P. 133-178.
  58. Stein E. Histoire du Bas-Empire. Vol. II. Paris-Bruxelles-Amsterdam, 1949. P. 231.
  59. Thélamon F. Paiens et chrétiens au IVe siècle. P., 1981 (Etudes augustiniennes. Vol. 32). P. 37-83.
  60. Vasiliev A.A. Justin the First. An Introduction to the Epoch of Justinian the Great. Har-vard, 1950. P. 15-155.
  61. Vööbus A. History of Asceticism in the Syrian Orient. II. Louvain, 1960 (CSCO. 196/Scriptores Syri 17). P. 22-28.
  62. Wortley J. «Grazers» (boskoi) in the Judaean Desert//The Sabaite Heritage in the Orthodox Church from the Fifth Century to the Present. Orientalia Lovaniensia Analecta/Ed. J. Patrich. Leuven, 2000. P. 37-48.

Комментарии

Сообщения не найдены

Написать отзыв
Перевести